Teaterprojekt
på elevernes betingelser.
Projektet starter altid med et møde mellem mig og de involverede lærere
hvor det helt elementære som: Emne, scenens grundlæggende udformning og
scenemiljø, struktur og omfang af musik og dans, tidsramme og lignende planlægges.
Ligeledes præsenterer jeg efterfølgende mig selv og projektet for
eleverne, med et enkelt nummer fra min forestilling, og en peptalk, så der
bliver sat nogle forventninger i gang.
Jeg arbejder normalt uden manuskript, helst ud fra et fiktivt univers
som ligger fjernt fra elevernes hverdag eller endnu bedre, - en bestemt stil
eller periode hvortil alle umiddelbart får nogle klare associationer, for
eksempel universer som: Western, Tusind og en nat, Gangster a la Chicago 1930,
Gyser, Piraterier, etc.
Herved sikres at elever såvel som lærere har en fælles referenceramme
og umiddelbart får nogle billeder og ideer, ligesom det giver mulighed for at
arbejde tværfagligt med emnet i perioden inden teaterprojektet.
Normalt er skolen omdannet til et professionelt teater i perioden, og
eleverne er opdelt i et antal grupper. Dels de som er synlige og aktive på
scenen som: Musik, skuespil og dans, men også de usynlige: scenebyggere,
rekvisithold, kostume, sminke, lys, PR osv.
Jeg lægger stor vægt på at disse grupper arbejder med en stor grad af
selvstændighed, om end ideerne lige skal koordineres med mig. På den måde
har alle mulighed for at byde ind med gode ideer og vanvittige påfund, og
kommer gennem denne udviklende struktur, ikke kun til at fungerer som
serviceorgan for de optrædende.
Af
samme årsag afsluttes hver arbejdsdag med et møde i salen, hvor de enkelte
grupper præsenterer dagens arbejde.
Herigennem
opnås at elverne får ejerskab over forestillingen, og oplever at det faktisk
er deres projekt.
Musik og dansegrupperne arbejder under vejledning af en lærer selvstændigt,
med enkeltstående indslag til forestillingen, som til sidst bygges op af små
bidder af skuespil, dans, sang og speciel effekts, der i den sidste ende sættes
sammen til et flot og varieret show.
Jeg er fast tilknyttet skuespilgruppen, men fungerer også som konsulent
og koordinator for de andre grupper.
Sammen med skuespilgruppen laves en brainstorm som munder ud i en ganske
tynd, skeletagtig historie samt et persongalleri.
Herefter køres et kort, men intensivt program med grundlæggende
skuespiltræning, som på en sjov og naturlig måde får skubbet eleverne ud,
hvor de tør give los og fyre den af med de andre.
Rollerne sammensættes i små logiske grupper, og elverne vælger
herefter således at ingen skal arbejde alene.
Med
udgangspunkt i historien og nogle konkrete bud fra mig på en ”handling”,
udvikler hvert hold en hovedscene, en slags entré scene som skal give en præsentation
af personerne, deres indbyrdes relationer, og ”misson” i forestillingen.
Eleverne får nogle konkrete retningslinjer for arbejdet i grupperne,
blandt andet at INTET må skrives ned. De skal således vende tilbage med et
stykke konkret skuespil, som kan vises for resten skuespillerne.
De enkelte grupper får nogle konkrete ideer til udvikling af deres
scene, og kommer en tur i enerum med mig, hvor der arbejdes i dybden med
scenen.
Herefter ser vi igen hinandens scener, og forundres over hvor stor
forskel der er på de to gennemspilninger. De svageste grupper lader sig altid
inspirere af de som virkelig fyrer den af, og selv de stille eksistenser
oplever at jo mere de giver los, jo bedre respons får de fra de andre.
Allerede her har vi en pæn bid af forestillingen, og herefter
udvikles så en række nye scener til at udvikle historien. Her vil grupperne
skulle lave scener på kryds og tværs, men da den grundlæggende indre logik
i hver gruppe allerede er på plads, giver dramaet ofte sig selv.
Når vi har set alle ”toer scener” er historien nået så langt, at
vi kan arbejde med at spinde en ende på de forskellige dramaer der er sat i
gang. Det er nu de rigtigt gode ideer dukker op, og ofte ændrer vi lige nogle
tidligere scener for at få det hele til at gå op i en højere enhed.
Da alt er improviseret frem, giver det ikke større problemer at ændre
scenerne, og ofte oplever jeg at eleverne kommer med nye ideer og improviserer
under forestillingerne.
Med denne struktur får alle en rolle der passer til det de kan og tør.
De svagere bliver en uundværlig og integreret del af et team, mens de med et
naturligt talent for skuespil, får mulighed for at udfolde sig og byde ind
med deres kunnen. Rollernes ”størrelse” ændrer sig således i takt med
at historien udvikles. Det går op for eleverne at der ikke kun er et par
hovedroller og mange statister, men at alle får en hovedrolle og ingen er
statister.
Jeg
ser ofte at de som virkelig brænder igennem på scenen ellers er kendt som
stille tilbageholdende elever.
Hele projektet arbejdes sammen på ”store-øvedag”, hvor vi kører
hele forestillingen igennem bid for bid, og får skuespil, musik, sang, dans,
lys og lyd, kostumer, rekvisitter, special effects og alle de andre elementer
til at gå op i en højere enhed.
Jeg medbringer et professionelt lysanlæg, og instruerer i samarbejde
med en lærer eleverne i opsætningen, ligesom jeg i samarbejde med de elever
der skal styre lyset, programmerer og optimerer, så de selvstændigt kan
afvikle alt lyset under forestillingerne.
Jeg har mulighed for at medbringe en professionel lydfront, som uden
problemer kan spille en almindelig idrætshal op.
Michael West