2004 - 2008
Vinde Helsinge Fri og Efterskole skriver:
Dramaemneuge
Nu kan vi se tilbage på en veloverstået dramaemneuge, og her er et forsøg på en beskrivelse af ugens aktiviteter.
Dramaemneugen var planlagt fra årets start, men hvordan den præcis skulle forløbe lå fra starten ikke helt fast. Vi fik i løbet af efteråret mulighed for at hyre en instruktør, og det har vi aldrig prøvet før. Alt plejer at ligge i plan lang tid før ugen, men instruktøren Michael West foreslog, at vi lavede hele arbejdet i selve ugen - ingen store forberedelser.
Mandag morgen var kun ganske få ting lagt fast. Emnet for stykket skulle være “Det eventyrlige/1001 nat”, stykket skulle være en musical, alt skulle laves af os selv og alle skulle deltage! Ugen før var grupperne blevet delt - et kostumehold, et musikhold, et scenehold og endelig et dramahold. Det er klart, at når man ikke har et manuskript, så er der meget man ikke kan gøre klar på forhånd. Det gjorde ikke ugen mindre hektisk.
Dramaholdet startede med dramalege og planlægning af karakterer. I princippet fik alle den rolle, de ville have. Stykket skulle gro ud af disse karakterer - handlingen måtte komme efterfølgende.
Tirsdag kom der lidt mere “kød” på forestillingen, der blev arbejdet videre med karaktererne og eleverne gik sammen i hold for at skabe de enkelte scener. Der blev ikke skrevet noget ned!
Onsdag begyndte der at komme en sammenhæng i stykket og sent onsdag aften blev de enkelte scener organiseret, så man kunne se hele stykket i sammenhæng. Ved siden af skuespillerne arbejdede danseholdet, gøglerne og ninjakæmperne.
Torsdag var det “prøvedag” - de enkelte scener blev arbejdet igennem på scenen og torsdag aften blev stykket spillet igennem fra ende til anden for første gang. Når der ikke er skrevet noget ned, så er der frihed til improvisation, og det gør kun det hele mere spændende...
Kostumeholdet havde ikke haft de store muligheder for forberedelse. Når man ikke aner hvilke roller man har, så er det også svært at købe alt ind og lave snitmønstre. Holdet kunne nok godt have tænkt sig at de enkelte karakterer var fastlagt allerede mandag, men de måtte arbejde på bestilling i halen på de aftaler, som dramaholdet lavede. Det gav ind imellem lidt “højt hår”, for mange af bestillingerne kom så sent som onsdag, så holdet fik udflugter til de lokale stofforretninger og ikke så lidt sved på panden. Der blev arbejde til sent for nogle på holdet og der var guldstof og pallietter over det hele. Det er ikke sådan at klæde over 40 skuespillere ud på 3 dage! Holdet fungerede som sminkehold, da de var færdige med kostumerne.
Musikholdet holdt fra starten af ugen til i musiklokalet. For de gutter er det jo ingen sag at køre en gang rock af, men lydbilledet skulle være ret anderledes for at passe til temaet. Ugen svingede mellem samspil og kreativt arbejde med noder og tekster. Morten var på nat-arbejde med nodepapiret for at have tid nok til at kunne øve sangene med de enkelte skuespillere. Man kunne fristes til at tyv-stjæle lidt musik fra andre stykker, men holdet med musikchefen i spidsen skrev det hele selv - det var i den rette ånd for ugen!
Sceneholdet havde så sandelig også sved på panden. Der var indhentet noget stillads og bestilt lidt udstyr hos Amtscentralen, men hvad det præcist skulle bruges til var uklart. Scenografiholdets skitser blev brugt som udgangspunkt og i løbet af mandagen kom der scene og stllads op. Lysbroen blev monteret, men holdet røg ind i lidt ekstraopgaver, da Amtscentralens lysanlæg ikke virkede og vi mistede 4 kanaler på vores eget. Scenen måtte flere gange designes om, da den skulle passes ind i dramaholdets planer. Efterhånden som ugen gik blev værkstedet et større og større kaos og adskillige udflugter til byggemarkeder, stofforretninger og lokale håndværkere blev en nødvendighed. Fra starten af ugen var arbejdet centralt styret, men det blev nødvendigt at uddelegere opgaverne til grupper af elever, der så måtte tage de nødvendige beslutninger.
Fredag formiddag var der generalprøve for friskolens elever. De var mildest talt begejstrede, og friskolelærerne - som ellers har set en del - var enige om, at det var det bedste drama, de havde set fra efterskoleholdet i mange år. Fredag aften var der premiere, og hvis vi selv skal sige det, så “sad den lige i skabet”!
Eleverne kan være pave-stolte af deres indsats... vi er ret sikre på, at forældrene var fornøjede og blev rigtig godt underholdt.
2006
"Der var måske engang" - dramaemneuge
Uge 45/2006 blev en
forrygende uge - og absolut anderledes end en “normal” uge på efterskolen.
Der var dømt dramaemneuge!
Man kan jo arbejde med drama på mange måder, og de fleste gange vil instruktøren
uddele et rollehæfte og så er det bare med at komme i gang, men sådan ville
vi det ikke. Målsætningen var at alle skulle have indflydelse på dramaet lige
fra kostumer til handling og scenografi. Et stykke tid i forvejen havde vi
fisket blandt eleverne for en overskrift eller et emne, og der var stemning for
“et eller andet med middelalder og riddere”. Da vi startede mandag morgen
var dette det eneste, vi vidste med sikkerhed. Vi havde hyret en professionel
instruktør -
Mandag startede med
en fælles introduktion, hvor instruktøren fortalte om alle de nødvendige dele
i et drama...og så startede arbejdet i grupperne.
Drama/dansegruppen holdt til i Musiksalen, og de arbejdede fra starten slet ikke
med ugens stykke, men med små dramaøvelser, udtryk og dramaleg. Scenefolket
gik i gang med at sætte lysbro og stilladser op og i øvrigt lægge en plan for
scenografien. Kostumeafdelingen havde nogle ideer om, hvad der skulle bruges af
kostumer, så de gik i gang med arbejdet. Pressegruppen begyndte arbejdet med
fotografering og nyhedsavis. Musikholdet samledes i musiklokalet. Mandag anede
ingen hvad det hele skulle ende med. Mandag ved fællesmødet kl. 15.00 kunne
man svagt skimte et skelet af en forestilling, men ikke mere.
I drama/dans
arbejdede en stor flok med Ulla, Dorte Marie, Grethe og Michael
Kostumegruppen
under kyndig ledelse af Connie og Mette fik en række “bestillinger”, og det
kræver sin mand at skulle sy et fuldt prinsessekostume eller udruste en flok
hekse. Der var brug for selvstændighed og kreativitet. Scenefolket delte sig i
en lysgruppe og en håndværkergruppe - lysfolket kæmpede med stiger,
ledninger, en enorm lysmixer, farvefiltre og et meget stort sceneareal, der
skulle lysdækkes. Hertil kom diverse effekter, røg osv. Håndværkerne fik sat
en scene - eller rettere to - sammen, og så var der lige alle
specialbestillingerne...lav lige et kæmpe bål, der skal kunne rulle og som man
kan blive trukket op af...byg to “originale” gabestokke, byg en ridderborg i
etager... Rasmus og Henrik F forsøgte at koordinere løjerne.
Man kan skrive
musik på mange måder - musikgruppens var ganske speciel. Alle akkorder blev
skrevet på tavlen, og så skiftedes man til at vælge en akkord. Disse skulle så
danne rygrad i et stykke musik - bandet udviklede således musikken sammen.
Visse i musikgruppen var langt fra trænede i musik, men der blev knoklet med
bas og andet. Leif var den samlende sjæl i musikken.
PR/pressegruppen under ledelse af Morten og Henrik D arbejdede med fotografering
og video og skulle hver dag lave en vægavis med billeder og historier fra
dagen. Nogle fandt ud af, at det ikke er så let at formulere en artikel - det
kan godt være at man ved hvad man skal skrive, men hvordan?
Onsdag indtog
dansere og skuespillere den næsten færdige scene, og hele onsdagen blev der øvet
i små portioner. Torsdag var mere end almindelig hektisk. Alt skulle nu falde på
plads - de sidste ting skulle bankes sammen, sys, øves og samles. Lysfolkene
havde arbejdet med lyssætningen til midnat onsdag, og hele dagen blev stykkets
enkelte dele arbejdet igennem. Om eftermiddagen blev hele stykket kørt igennem
næsten kronologisk - en lang proces. Først torsdag 21.30 kunne vi efter en bid
brød spille stykket helt igennem uden afbrydelse. Først lidt før midnat kunne
alle gå i dynerne - klar til fredagens forestilling.
Man siger at en
skidt generalprøve giver en god premiere men en god generalprøve giver en
fantastisk premiere. Generalprøven for friskolens elever fredag formiddag gik
fremragende. Der var nogle småting, der lige skulle rettes til, men skuespil,
dans og lys kørte godt. Resten af dagen gik med smårettelser, så alt var klar
til premieren.
Halvdelen af en
dramasucces er et godt og modtageligt publikum, og vi havde et super-publikum.
De så ud til at more sig, selv over en konfettibombe, der bare ikke ville
virke!
Jeg tør godt sige, at eleverne var stolte af deres produkt, og selvom selve
arbejdsprocessen var det vigtigste, så må man sige at produktet -
forestillingen - bare var super. Flot show, humor, sang, rap, imponerende
kostumer og en farverig scenografi. Eleverne har efterfølgende fået stor ros
for deres engagement og arbejdsindsats i ugen. På tirsdagens evaluering
udtrykte eleverne stor tilfredshed med ugen.
Ugens kommentar
var, da en af kostumepigerne sagde, at efter den uge havde hun fundet ud af, at
udtrykket “at tabe tråden” så sandelig har flere betydninger. Man kan vel
kun tilføje, at det gør ingenting at man taber tråden engang imellem, hvis
bare man får fat i den igen.
Dramaemneuge 08
Man
starter altid med begyndelsen, men denne gang starter vi bagfra - med
resultatet. Det var en fremragende forestilling, masser af elever på scenen,
flot scene og lys, super-band og god musik, flot sminke og kostumer - det var
bare, som det skulle være. Eleverne var stolte og med rette. Generalprøven om
formiddagen gik OK, men en del kunne rettes til...det er jo derfor, at man har
generalprøver.
Og så tilbage, tilbage til målsætningen og starten. Mandag morgen stod vi der. Vi havde delt os i grupper efter interesse, og vi havde sammen med instruktøren Michael West besluttet et emne - Chicago i 20’erne. Ellers var der intet...
Kort introduktion og derefter ud i grupperne. Og her kommer hele målsætningen, for modsat hvad man ellers gør og hvad de unge ellers er vant til, så var det helt og aldeles deres forestilling. Dramagruppen legede dramalege og kredsede sig ind på en række karakterer, og dem fik den enkelte elev eller gruppe så lov at udvikle. Scenegruppen måtte selv finde ud af, hvordan de ville beskrive 20’ernes Chicago i scene og lys, musikgruppen skulle til at skrive musik og tekster til nogle karakterer, som egentlig ikke var lavet endnu, dansegruppen måtte finde ud af, hvor showdansen kunne passe ind i temaet og kostumefolkene måtte gå i gang uden helt at vide, hvor det endte. En særdeles kreativ og dynamisk proces, men også til tider stærkt forvirrende. Når man stod og kiggede på eleverne fredag aften var der ingen tvivl om, at det var DERES forestilling - de ejede den, og så kunne man da kun være glad. Det gjaldt for os i arbejdet nemlig om, at den enkelte følte ejerskab i helheden. At man tog opgaven på sig, at man selv tog beslutningerne og førte dem ud i livet. Og sådan blev det!
Ingen tvivl, vi kunne sagtens have lavet en storslået opførelse af Romeo og Julie eller en anden klassiker, men det var aldrig blevet det samme. Vi kunne på dramaholdet have startet processen lang tid før, men så havde det ikke været så intenst og nervepirrende. Vi kunne godt have “fundet” plottet i forestillingen allerede om mandagen, men det gjorde det hele lidt mere spændende, at man først om torsdagen helt forstod, hvad historien i stykket egentlig var - den var opstået ud af alle de små arbejder.
Der var stor ros til eleverne for arbejdet, og evalueringen af ugen var yderst positiv. Når man både opnår, at processen kører og resultatet bliver flot, så er der jo heller ingen grund til at klage. Tusind tak til familie og venner, der bakkede op om de unge - det var flot, at så mange mødte frem. Det gav lige det sidste!